maandag 18 juni 2012

Hoe schrijf je een verhaal?

 bron
Vanuit mijn statistieken zag ik dat 'schrijven' een veel voorkomend zoekwoord is. Vandaar dat ik besloot om even een stukje te schrijven over, schrijven! Ik zal jullie een aantal tips geven voor het schrijven van een verhaal. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. In de comment kun je altijd je eigen tips nog kwijt.

Verhaal
Een verhaal schrijven is lastig. Vooral het beginnen ervan. Je hebt een idee, okee leuk, en nu? Hoe begin je? Hoe verzin je een titel voor je verhaal?
1. Bedenkt een onderwerp. 
Dit is eigenlijk vrij logisch. Zonder onderwerp, geen verhaal. Of je moet zo'n goede schrijver zijn, dat je ineens een mooi begin van een verhaal in je hoofd hebt, zonder dat je eigenlijk een hoofdonderwerp hebt. Laten we er maar even vanuit gaan, dat dit niet het geval is. Dan bedenk je een onderwerp wat jij leuk vind. Je goudvis, een nieuwe liefde, school, een ziekte... Er zijn zo ontzettend veel onderwerpen wat je kunt verzinnen. Zodra je iets hebt bedacht, kun je verder.
2. Bedenk een plaats en een tijd.
Het is wel handig om van te voren te bedenken in welke tijd het verhaal zich afspeelt. Of dat nu is, of in de 17e eeuw. Als je je bedenkt dat het zit vroeger afspeelt, kun je besluiten om de personen in je verhaal, ook ouderwets te laten praten. Dit geldt ook voor de plaats. Als je het in Frankrijk laat afspelen, kun je er af een toe een Franse zin of woord doorheen gooien. (Ik zou niet alle personen continu in het Frans laten praten, want dan begrijpen je lezers het misschien niet meer, af en toe een woord of een zin, kan wel leuk zijn. 'Voila!' 'Bien sûr' 'Bon Voyage!' Dat soort dingen.)
Als je al een plaats hebt bedacht, kun je ook research doen naar dingen die belangrijk zijn daarin. Dan kun je dat ook beschrijven, om het nog echter te maken. 'Ze liepen langs de eifeltoren. Mien keek vol bewondering naar het immense bouwwerk...' 
3. Bedenk je (hoofd)personen
Wat ik altijd doe, bij het bedenken van mijn hoofdpersonen, is het maken van een karakterkaart. Ik heb er standaard een gemaakt in Word, en zodra ik een nieuw persoon, of een nieuw verhaal bedenk, hoef ik deze alleen maar in te vullen. In mijn karakter kaarten staan dingen als de naam, de leeftijd, de namen van de ouders, de hoop en dromen van de persoon, de angsten, en wat er in het verleden is gebeurd. Als je dit doet, kun je heel gemakkelijk met een verhaal beginnen. Het enige wat je dan hoeft te doen, is de tekst mooi verwoorden, en je hebt een begin!
'Mien dacht terug aan alles wat er was gebeurd. Haar vader die haar had verlaten, haar broertje die pasgeleden overleden was. Een traan viel langs haar wang omlaag. En dat alles terwijl zij nog maar 13 jaar was. Het was niet eerlijk!' 
4. Doe research
Ik zei het bij punt 2 eigenlijk al. Voor een bepaalde plaats, is het handig om te weten welke monumenten er staan. Ook als je schrijft over een ziekte, is het handig om wat dingen op te zoeken. Als je denkt dat het nodig is, doe het dan ook. Het is echt niet erg als je niet alles weet. Door dingen op te zoeken, maak je je verhaal alleen maar beter.
5. Hou altijd een notitieboekje bij de hand
Soms krijg je spontaan een idee, op een onhandig moment. Zorg er daarom voor dat je een notitieboekje in je tas hebt zitten. Zo kun je altijd opschrijven wat je je bedenkt, de kans is namelijk groot dat als je dit niet doet, je het een halfuur later weer vergeten bent. Wat ook handig is, is als je bijvoorbeeld op de fiets zit, je ideeën in te spreken in je telefoon. Zo heb je altijd alles bij de hand.

Ik hoop dat jullie dit goede tips vonden, en dat jullie er wat mee kunnen. En nog meer tips zijn altijd welkom! Je kunt ze hieronder plaatsen bij de reacties. 

0 reacties:

Profile

Mijn foto
Mariska
Dit is een blog van een meisje van 18, genaamd Mariska. Over fashion, fotografie, boeken, muziek en nog veel meer! Follow me, if you like?
Mijn volledige profiel tonen
Mogelijk gemaakt door Blogger.

Labels

Bloglovin

Follow Blosses

Goodreads

2013 Reading Challenge

2013 Reading Challenge
Mariska has read 0 books toward her goal of 100 books.
hide