donderdag 22 maart 2012

Verwend..

Ken je ze? De verwende 'kinderen'? Die alles van pappie of mammie krijgen, en gaan zeuren dat het oneerlijk is, als ze niet krijgen wat ze willen? Ik ken er genoeg. En ze zijn vreselijk irritant, omdat ze ook nog eens aan iedereen gaan vertellen wat ze nu weer gekregen hebben.

Het vervelende is natuurlijk ook het opscheppen. 'Kijk eens wat ik nu van pappie gekregen heb!' En dan aankomen met de allernieuwste Iphone of Blackberry. Als je vraagt hoe duur hij was, hebben ze vaak geen idee.

Ik heb hier ook een mooi, waargebeurd, voorbeeld.
'Weet je wat zo stom is? Mijn vader kwam mijn kamer binnen, en hij zei: "Ik wil jou oude Ipod hebben." Dus ik zo van, die krijg je niet! Hij heeft mijn oudste Ipod al. Ik heb nu een nieuwe, een touch, maar alleen omdat er niet genoeg op die andere kon. Maar ik gebruik ze nog steeds allebei, dus sowieso dat hij die niet krijgt! Daarom heb ik hem verstopt.'
Mijn vraag hierbij was, heb je ze zelf betaald? Want als je alles zelf gekocht hebt, dan is het nogal onlogisch dat je het moet geven, dat zou ik zelf ook niet doen.
'Nee, die heeft hij betaald. Maar ze zijn wel van mij, want ik heb ze gekregen. Hij heeft geen recht om ze in te nemen.'
Eh ja, die heeft hij dus wel. Als hij ze heeft betaald, en je hebt ze 'zomaar' gekregen (als het nou een cadeau was, was het een ander verhaal), dan vind ik dat hij ze terug mag vragen, als je toch een nieuwe hebt. Maar probeer dat maar eens uit te leggen..

Een ander voorbeeld:
'Ooh, de nieuwe Iphone komt binnenkort uit, die wil ik hebben! Hij kan .. en .. en dit en dit en dit en dit .........
'Woow, als het dat allemaal heeft, zal hij wel duur zijn?'
'Ja, maar dat geeft niet. Ik krijg hem toch wel.' 

Het probleem bij deze 'kinderen' (ik weet niet goed hoe ik ze anders moet noemen), is dat ze totaal geen besef hebben van geld, omdat ze verwachten dat alles zomaar aan komt waaien. En dat is niet zo. Maar dit is eigenlijk de schuld van de ouders, zij geven hun kind alles wat het hebben wil, en dit is natuurlijk helemaal fout.

Kijk, ikzelf heb ook een Blackberry, ook een Ipod touch, en misschien nog wel andere dure spulletjes. Maar ik heb er zelf voor moeten werken. Nou wil ik niet overkomen alsof ik jaloers op hen ben. Want ik geloof dat ik deze spullen veel meer waardeer dan zij. Ik heb immers mijn eigen geld eraan uitgegeven. En dat moment, dat je eindelijk genoeg geld bij elkaar gespaard hebt, en je staat in de winkel, en je kan hem EINDELIJK kopen. Daar kan toch niets tegenop?

0 reacties:

Profile

Mijn foto
Mariska
Dit is een blog van een meisje van 18, genaamd Mariska. Over fashion, fotografie, boeken, muziek en nog veel meer! Follow me, if you like?
Mijn volledige profiel tonen
Mogelijk gemaakt door Blogger.

Labels

Bloglovin

Follow Blosses

Goodreads

2013 Reading Challenge

2013 Reading Challenge
Mariska has read 0 books toward her goal of 100 books.
hide